
När femteklassarna på skolan i Uppsala skulle åka på sin efterlängtade skolresa stod lärarna Maria och Johan inför en klassisk utmaning: hur skapar man ett minnesvärt äventyr för 52 elever utan att spräcka budgeten – och samtidigt garantera att alla kommer hem tryggt?
Lösningen blev en heldagsresa till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby, och resultatet överträffade alla förväntningar. Här är historien om hur rätt planering och trygg transport gjorde skillnad.
Skolan hade beslutat att två parallellklasser, totalt 52 elever plus fyra pedagoger, skulle få göra en gemensam avslutningsresa innan sommarlovet. Astrid Lindgrens Värld var förstahandsvalet – många av barnen hade läst böckerna i svenskaundervisningen och längtat efter att uppleva Katthult och Villa Villekulla på riktigt.
Men budgeten var stram. Föräldraföreningen kunde bidra med en del, men kostnaden per elev fick inte överstiga 400 kronor inklusive transport och entré.
”Vi kollade på tåg först,” berättar Maria. ”Men det blev krångligt med byten, och vi hade behövt dela upp gruppen i flera vagnar. Dessutom var det svårt att hitta avgångar som funkade med öppettiderna på parken.”
Det fanns också en oro för säkerheten. Att hålla koll på 52 energiska tioåringar på tåget och sen få alla att samlas utanför stationen kändes riskabelt.
”Jag låg vaken någon natt och tänkte på allt som kunde gå fel,” erkänner Johan. ”Vad händer om någon råkar bli kvar när tåget går?”
Till det kom praktiska detaljer som matsäckar, extra kläder vid regn, och det faktum att en elev använde rullstol och behövde lättillgänglig transport.
Efter att ha bett om offert för en heldagsresa insåg lärarna att det faktiskt var mer prisvärt än de trott – särskilt när de räknade in att alla kunde åka tillsammans, att det inte blev några oväntade extrakostnader, och att resan blev dörr-till-dörr.
Vi erbjöd en modern buss med gott om plats, säkerhetsbälten på alla säten och en erfaren chaufför som var van vid skolgrupper. Bussen hade även en bredare ingång och utrymme för rullstolen, vilket löste problemet med tillgängligheten direkt.
”Chauffören Bengt ringde mig dagen innan och gick igenom rutten,” säger Maria. ”Han föreslog att vi kunde stanna vid en rastplats efter halva sträckan, så barnen fick springa av sig lite innan vi fortsatte. Det visade att han tänkte på deras behov, inte bara på att köra från A till B.”
Dagen började klockan 07.30 utanför skolan. Alla elever var på plats – föräldrarna hade fått tydliga instruktioner i förväg och uppskattade att hämtningen skedde direkt vid skolan. Ombord fördelades barnen i mindre grupper, varje pedagog ansvarig för sin sektion.
Under resan körde lärarna ett frågesportspel om Astrid Lindgren som förberedelse för dagen. Bengt körde jämnt och säkert, och vid det planerade raststoppet kunde alla sträcka på benen och äta sin frukt innan sista sträckan mot Vimmerby.
Klockan 10.15 rullade bussen in på parkeringen vid Astrid Lindgrens Värld – perfekt i tid för att hinna med första föreställningen. Alla 52 elever klev av, ingen hade blivit åksjuk eller saknad, och energinivån var på topp.
”Det bästa var att vi pedagoger kunde vara närvarande med barnen istället för att stressa över logistik,” säger Johan. ”Vi visste att bussen stod parkerad och väntade, att Bengt var tillgänglig om något skulle hända, och att vi inte behövde tänka på tågtider eller förseningar.”
En elev, Linnea, berättar: ”Det var jättekul att vi fick åka buss allihop! Vi sjöng ’Små grodorna’ när vi körde förbi en sjö, och sen såg vi en älg vid sidan av vägen. Fröken Maria sa att det var en bra start på dagen.”
Vid 16.30, när parken började stänga, samlades hela gruppen vid bussen. Vissa barn hade fortfarande Pippi-hattar på sig, andra somnade innan de ens lämnat parkeringen. Hemresan blev lugn – de flesta tittade ut genom fönstret eller pratade tyst om dagen.
Tillbaka vid skolan klockan 19.00 möttes de av glada föräldrar. Inte en enda incident hade inträffat, alla hade haft det fantastiskt, och lärarna kunde andas ut.
”Vi räknade efteråt och kom fram till att hela resan, inklusive entré, kostade 385 kronor per elev,” säger Maria. ”Under budget, och barnen pratar fortfarande om det här som ’bästa skoldagen någonsin’.”
Några veckor efter resan fick lärarna brev från eleverna som tackade för dagen. Många skrev om hur kul det var att åka buss tillsammans med hela klassen, att se landskapet förändras och att känna sig som ”en riktig klass på äventyr”.
För skolan har upplevelsen blivit en mall för framtida resor. Nästa år planeras en resa till Skansen för de yngre eleverna, och högstadiet funderar på en resa till Göteborg.
”Vi har insett att transporten är halva upplevelsen,” avslutar Johan. ”När den är trygg och smidig kan vi fokusera på det viktiga: att ge barnen fantastiska minnen och stunder av lärande utanför klassrummet.”
Ibland är det värt att investera lite extra i en lösning som helt enkelt fungerar – och som låter alla komma hem tryggt med ett leende på läpparna.
Planerar din skola nästa klassresa? Upptäck hur ni kan förenkla både logistik och ekonomi genom att hyra en buss.